בדיקת אביזרי הרמה – שרשראות הרמה ואביזרי שרשרת

חברתנו מספקת שירותי בדיקה לאביזרי הרמה בהתאם לפקודת הבטיחות בעבודה כולל עריכת תסקירים לאביזרי הרמה.

רקע

המקור החוקי לבדיקת אביזרי הרמה, בינהם שרשרות הרמה הינו פקודת הבטיחות בעבודה [נוסח חדש], תש"ל-1970. בפקודת הבטיחות בסימן ו' ( שרשרות, חבלים ואבזרי הרמה) תחת סעיף 71  מוגדר כי "אבזר הרמה" – "התקן כלשהו המשמש או הנועד לשמש במישרין או בעקיפין לחיבור עומס להתקן הרמה ואינו מחובר דרך קבע לעומס, לרבות מענב שרשרת, מענב חבל, טבעת, וו, מענב, אונקל, סגיר, סביבול, מנעול סבב, עין הרמה משולשת, חוליה, מלקחות לוח, מלקחות קורה, מלקחות מספריים, כלי קיבול להרמת חמרים או ציוד, דלי מלקחיים, בורג עין, קורת הרמה, מסגרת הרמה וכל התקן דומה המהווה חלק של התקן הרמה או אמצעי תליה, ולרבות תמיכה של התקן הרמה שבו משטח עבודה או במה".

בנוסף, תדירות הבדיקה לאביזרי הרמה, גם היא מוגדרת בפקודה תחת סעיפים 75 ו 76. כל השרשרות, החבלים ואבזרי ההרמה שבשימוש ייבדקו ביסודיות על ידי בודק מוסמך לפחות אחת לששה חדשים, כאשר בשימוש ראשון האביזרים ינוסו בעומס ויבדקו ביסודיות על ידי בודק מוסמך.

שרשראות הרמה

נהוג לסמן שרשראות הרמה במונחים של "דירוג" – GRADE. לדוגמא GRADE 80 (ת"י מוביל – 8180:2). כינוי הדרגה (80) – הינו עשירית ממאמץ השבירה (UTS) ביחידות ניוטון לממ"ר (800 מגה פסקל). עומס המבחן בהתאם לתקן הינו פי 2.5, שים לב כי על פי כללי עבודה בנמלים, הבדיקה הראשונית שמבוצעת ע"י הבודק המוסמך הינו ב – 200 אחוז בלבד, לכל היותר. עבור משקלים גדולים מ-25 טון עומס המבחן משתנה. עומס קריעה הינו פי 4 מהעומס עבודה הבטוח.

סימונים שיופיעו על גבי שרשרת ההרמה הינם: שם/קוד יצרן, דרגה, קוד תאריך/ סדרה לפחות כל 0.9 מטר.

תכנון וייצור- במסגרת תהליך הייצור מבוצע ניסוי מתיחה, כאשר נמדד בפועל שינוי המרחק בין 9 חוליות עד לקוטר 5.5 ממ, 7 חוליות עד לקוטר 20 מ"מ ו- 3 חוליות מעל קוטר 20 מ"מ. סף נדרש להתארכות מינמאלית לפני קריעה הינה 20% לפחות.

אורך פנים החוליה הינו 3 פעמים קוטר נומינאלי,רוחב פנים החוליה הינו 1.3 פעמים קוטר נומינלי.

טווח הטמפ' הינו בין -40 מעלות צלזיוס ועד 200 מעלות. לאחר מכן עומס עבודה הבטוח יורד בהתאם. מעל 400 מעלות צלזיוס-  חל איסור שימוש.

ניתן ככלל אצבע "נוסחת שדה: לחשב את עומס עבודה הבטוח לשרשרת הרמה ע"י הנוסחא:

WLL=30D^2

קריריוני פסילה לשרשרת הרמה:

  • שחיקה של עד 10 אחוז מקוטר חוליית השרשרת בכיוון הכח המחבר. מדידת בלאי השרשרת יחושב ע"י d1+d2 (קטרי שרשרת הקטן והגדול באותו היקף באיזור חתך מסויים) לחלק ל-2. התוצאה שתתקבל צריכה להיות גדולה מ 0.9* D נומינלי.
  • סדק או נזקי חום ונזקים כימים
  • עיוות
  • התארכות תבדק רק במלגזה עד 3%
  • קורוזיה וחלודה מתפוררת וחודרת
  • איסור ריתוכים

מענבים

ת"י מוביל למענבי שרשרת מגרייד 8 הינו 8180-4: תקן זה מגדיר כי עומס העבודה הבטוח יורד מזווית בסיס 60 לזווית בסיס 30 בכ- חצי (60%) – הנתונים נכונים גם למענב 3 ענפים וגם ל-4 ענפים. נדרש לזכור שהן עבור 3 ענפים והן עבור 4 ענפים למענב נשתמש בנוסחא  של 3*wll  לענף* sin זווית הבסיס (קו האופק). בדרך כלל במענב שרשרת אביזרי ההרמה הנדרשים הינם (מלמעלה למטה) : מסטר לינק (טבעת ראשית), מסטר קפלינג לינק (טבעת משנה), קפלינג לינק (האמרלוק), שרשרת, קפלינג לינג (האמרלוק), אביזר קצה (כגון אונקל HOOK).

לכל מענב יצורף תג, שצורתו ההנדסית תהיה לפי הגרייד (כגון: מתומן עבור גרייד 8, מעושר עבור גרייד 10) ויכלול: מספר ענפים, קוטר מותר לשרשרת (לא חובה), ע.עב לזווית הרמה, מס"ד, שם/קוד יצרן.

אורך מענב השרשרת יקבע פנים פנים- ז"א מהחלק הפנימי התחתון של האונקל עד החלק הפנימי העליון של הטבעת הראשית. חל איסור לעבוד בזווית ראש בין ענפים מעל 120 מעלות – מכיוון שנוצרים כוחות קריסה בין זרועות המענב וכן עומס העבודה הבטוח לכל שרשרת יורד. כאשר המענב מחובר לעין מתוברגת אסור לעבוד בזווית ראש בין ענפים מעל 90 מעלות. ניתן לציין, כי התקן מציין על הגבלת זווית ראש מינמלית ל-30 מעלות.

כאשר השרשרת עוברת דרך פינות חדות, נדרש לבצע הגנה כנגד פינות חדות כך שרדיוס ההגנה לפינות החדות יהיו לפחות פי 2 מקוטר השרשרת, אחרת תבוצע הפחתה ל- 50 אחוז מע.ע.ב לשרשרת.

פקטור העמסה כתלות במספר ענפי תילוי

פקטורי העמסה מחושבים כתלות במספר ענפים וזווית הראש– שיטת זכרון: 1,1.4,1.5,2.1.

  • עומס מותר לשני ענפים בזווית ראש בין 90- 120 מעלות יחושב ע"י מכפלת עומס מותר לענף בפקטור 1.
  • עומס מותר לשני ענפים בזווית ראש עד 90 מעלות יחושב ע"י הכפלת עומס מותר לענף בפקטור 1.4
  • עומס מותר לשלושה ו-4 ענפים בזווית ראש בין 90- 120 יחושב ע"י מכפלת עומס מותר לענף בפקטור 1.5.
  • עומס מותר לשלושה ו-4 ענפים בזווית ראש עד 90 מעלות יחושב ע"י הכפלת עומס מותר לענף בפקטור 2.1.
  • בחניקה (כפולה) הפקטור הינו 1.6, קרי ירידה ל0.8 כפול פעמים עקב הכפל.

מקדמי בטיחות לאביזרי הרמה

עבור אביזרי הרמה מוגדרים מקדמי בטיחות (factor of safety) מכיוון שבשונה ממתקני הרמה, לאביזרים לא קיימים גובלים או אמצעים אחרים ש"יודעים" להגן בפני עומס יתר. כמו כן, מכיוון שאביזרים אלו אינם מחוברים דרך קבע לעומס ונוטים לזלזל בהם, הוגדרו מקדמי בטחיחות לאביזרים אלו. ת"י 1678 "רכיבים להרמה סגירים" מגדיר מקדמי בטיחות לאביזרים. לדוגמא עבור טבעת אגסית מקדם בטיחות 4, מחבר שרשרת/ המרלוק-מקדם 4, אונקל – HOOK – מקדם 4, שאקל- מקדם 5, סויבל מקדם 5, טבעת עגולה מקדם 6, ברגי עין מקדם 6.

עין הרמה עם אום מתוברג

בהתאם לת"י 1678-7 סימון על העין הינו סימון יצרן ודרגת חומר כמו כן על כל עין הרמה יופיע עומס עבודה בטוח להרמה. בזווית 45 מעלות בהרמה עם אוזן הרמה מתוברג ירד העומס בעומס ביחס של 1.4. ניתן לשימוש כאשר זווית הסלינג לזווית האורך לא תעבור את 45 מעלות (קרי עד זווית פתיחת סלינג של 90 מעלות לכל היותר) כפי שצויין לעיל.

להזמנת מהנדס לבדיקת אביזרי הרמה- חייג 0548008179 או 0527996690

Call Now Button דילוג לתוכן