בדיקת במת הרמה ניידת- במ"ן- MEWP
רקע
בראש ובראשונה נציין כי במ"ן (במת הרמה ניידת) בהגדרתה לפי תקנות התעבורה, התשכ"א-1961 מוגדרת כמכונה ניידת, קרי, רכב מנועי שלפי מבנהו מיועד לביצוע עבודות ואינו מיועד לגרירה.
בנוסף בהתאם לתקנות עבודה בגובה התשס"ז – 2007, בעבודה מתוך בימה מתרוממת ניידת, סל להרמת אדם או פיגום ממוכן, יהיה כל עובד קשור למערכת למניעת נפילה דווקא, המחוברת לנקודת עיגון הקבועה במבנה הבימה, הסל או הפיגום הממוכן, לפי הענין; אמצעי הקשירה יכוון כך שיהיה קצר ככל האפשר וימנע את נפילת העובד מתוך המיתקן. כמו כן, יחולו על העובד כל התנאים ותתי התנאים כפי שמפורסמים בתקנה זו.
המכנה המשותף לכל הבמות הרמה מבחינה חזותית הינו -משטח עבודה, מנגנון הרמה, שלדה ומייצבים/גלגלים.
על מנת לוודא כי ניתן להשתמש בבטחה בבמות ההרמה ולהכניסן ארצה, בראש ובראשונה נדרש לוודא ולבדוק כי הבמה עומדת בת"י 5697 (תקינה אירופאית EN280) ומופיעה ברשומות הרלוונטיות.
קבוצות וסוגים של במות הרמה
קבוצה A : במ"נ בעלת יכולת הרמה בניצב לבסיס ובתחומו (בין גבול המרכב)
קבוצהB : במ"נ בעלת יכולת הרמה גם מחוץ לתחום הבסיס (מחוץ לגבול המרכב)
סוגי נסיעה
סוג 1: נסיעה מותרת רק עם במ"נ מעמדת ההובלה שלו.
סוג 2: נסיעה עם במת העבודה במצב מורם מבוקרת/נשלטת מנקודת פיקוד הנמצאת על השלדה.
סוג 3: נסיעה עם במת העבודה במצב מורם מבוקרת/נשלטת מנקודת פיקוד הנמצאת על במת העבודה.
כוחות ותכנון לבמות הרמה
הכוחות שנלקחים לטובת תכנון הבמ"ן הינם כתוצאה מפרמטרטים הבאים:
עומס מותר- אנשים וציוד
m = n×mp + mc – כאשר משקל Mp הינו משקל אדם לפי 80 ק"ג, Mc- ציוד לפי 40 ק"ג, ו – n הינו מספר האנשים.
עומסי מבנה – עומסים פנימים של החלקים הסטטים והדינאמים של המבנה
עומסי רוח- ילקח לפי 100N/m^2 או 12.5m/s.
עומסים ידניים- כוח על המעקות ידני (לפי 200 ניוטון לאדם- כ 20 ק"ג כח).
עומסים מיוחדים וכוחות- פריטים המונחים על המעקות/ציוד רחב.
עומס רצפה מירבי -עד 3000 ניוטון למטר מרובע.
מנגנוני הבטחון בסיווג לפי קבוצות A ו-B
קבוצה A – מערכת חישת עומס, בקרת מיקום, קריטריון יציבות, ועומס יתר. מערכת חישת עומס מופיעה כאשר העומס עובר 120 אחוז מע.ע.ב, מסומן ע"י תאורה אדומה מהבהבת וצליל למשך 5 שניות כל דקה, התנועה תוכל להמשיך רק לאחר הפחתת העומס (עבור קבוצה A1 יקבע לפי 150 אחוז מע.ע.ב).
קבוצה B- מערכת חישת עומס, קריטריון יציבות, עומס יתר, חישת מומנט ועומס, חישת מומנט וקריטריון עומס. מערכת חישת מומנט תתריע כאשר מגיעים למומנט הכניעה המותר, תופיע אזהרה חזותית ותפסק כאשר המומנט יפחת מהמומנט המכניע.
סימונים נדרשים
על גבי הבמה יופיע – שם יצרן /ספק, מדינת יצרן, דגם, מס"ד, שנת ייצור, משקל עצמי, משקל העמסה, עומס רוח מקס', עומס ידני מקס'.
על משטח העבודה יופיע- משקל העמסה בק"ג, מספר אנשים מותר ועומס לציוד, כוח ידני מותר בניוטון, מהירות רוח מקס', עומסים מיוחדים במידה וקיים.
ניתן לראות כי ישנן במות שאינן מתוכננות לעבודה ברוח אלא מוגדרות כINSERVICE בלבד.
דרישות בטיחות
מהירויות – מגבלת מהירות ושיפוע נסיעה של הבמ"נ תהיה אוטומטית כאשר הבמה בגובה ובהפעלה ידנית ידרש לבצע בלימה מוחלטת להרמה. דוגמאות אופייניות למהירויות נסיעה- עד 1.5 מ/ש- עבור במ"נ המוצב על רכב מרחק עצירה כ-2 מטר. עד 3 מ/ש כאשר מנותב מסילה- מרחק כ-9 מטר, 0.7 מ/ש עבור כל שאר הבמ"נים עם הנעה עצמית (סוג 2 ו-3) מרחק עצירה כ0.5 מטר. כאשר מדברים על מגבלות המהירות להרמה/הורדה/ הטייה -מגבלות המהירות הינן 0.4 מטר לשניה להרמה והורדה (גם בטלסקופי) ו – 0.7 מטר לשניה לסיבוב והטייה.
שיפועים – שיפוע אורכי ורוחבי הינו עד 5 מעלות במצב תורן פתוח. *בתורן סגור מגיעים גם ל – 20 מעלות בשיפוע. שיפוע רוחבי מקסימלי עד 0.5 מעלות יותר ממה שהגדיר היצרן בטרם התהפכות במצב הקריטי ביותר.
מערת מעיכת יד- התנועה תעצר באופן אוטמטי כאשר המרחק האנכי מסוף המהלך בין צלעות המספריים הקיצוניות ביותר הינו 50 מ"מ, התנועה תעצר על ידי השהייה מתאימה לבדיקת המפעיל לסובבים ושליטה של המפעיל מחדש להורדה סופית.
סוגי כבלים/שרשראות – כבל- קוטר מינמאלי 8 מ"מ, 114 חוטים (6*19), חוזק בין 1570 ניוטון לממ"ר- 1960 ניוטו לממ"ר, עומס קריעה ינתן בתעודה, לא יהיה כל חיבור פרט בקצוות, ניתן להשתמש בפלדת אל חלד, סיומות מותר החל מ80 אחוז עומס, ז"א אסור מהדקים. במידה ויש שימוש בשרשרת- מקדם בטחון 1:5 לפחות. כאשר ישנו תוף כבל – על התוף יהיו חריצים שימנעו מהחבל לברוח, על התוף תהיה שכבה אחת בלבד אלא אם יצוייד בסדרן כבל, על התוף יישארו 2 כריכות בכל מצב עבודה, במצב של אפשרות ריפיון כבל- יסופקו אמצעים למניעת תזוזה לא מכוונת של הכבלים, גובה האוגנים הקיצונים בתוף יהיה לפחות פעמיים הקוטר הכבל.
מעקות וגדרות – אזן עליון- 1.1 מטר, סף רגל- 0.15 מטר צמוד למשטח, אזן תיכון 0.55 מ'. המעקות יתוכננו לשאת בעומס של 500 ניוטון לאדם. הדלת תפתח קפיצית או יהיה לה מנגנון נעילה ידנית שלא יאפשר תנועה ללא נעילה. אסור להשתמש בכבלים/שרשראות/חבלים כשערים או גידור.
ידיות הפעלה- כל הידיות יחזרו למקומן בשחרור הידית למעט הפעלת נסיעה מתא נהג ברכב, בבמ"ן מסוג 2 ו-3 ללא תאפשר הפעלת פיקוד נסיע העם מנגנון פיקוד אחר. כמו כן- יסומן שילוט ברור לכל ידית. מערכת ההפעלה ככלל תהיה ע"ג משטח העבודה יחד עם זאת ניתן למקם עמדה נוספת בבסיס ובה יהיה בורר שיאפשר בחירה מראש של עמדת ההפעלה. כמו כן תהיה פטריית חירום לעצירה מוחלטת של הפעולות (לא נדרש בהרמה ידנית).
שסתומי בטיחות- נדרש pilot and solenoid operated control valve (שסתום איזון מפוקד) שיתוכנן ויותקן לעצירת התנועה במקרה של כשל בהפעלה. בנוסף, שסתום להורדה ידנית במקרה של כשל (עד מהירות של פי 1.4 ממהירות הורדה רגילה)- ימוקם בחלק התחתון להורדה מהקרקע. כמו על מנת לשמור על המערכת ההידראולית יותקן שסתום הקלה- עומס יתר – "השסתום הראשון". יש לזכור כי הצינורות יהיו עמידים בלחץ פי 2 מעומס מותר, לחץ פיצוץ לפחות פי 3 מעומס מותר, כל מעגל הידראולי יאפשר חיבור ברז, אפשרות לשחרור אוויר מהמערכת, מד שמן בכל מיכל ופילטר לכל שמן, שסתומי בטחון לבוכנות יהיו או ישירות או באמצעות צנרת קשיחה צמודה בלבד.
בלימה ומרחק בלימה- כוח הבלימה הנדרש להרמה/הורדה תהיה בעומס של לפחות מ- 1.1 מהעומס המותר ומרחק המותר הינו עד 0.2 מטר- נכון גם לכבל וגם לשרשרת.
בחינה ראשונית אל מול בחינה שגרתית
בבדיקה ראשונית יבוצעו בדיקות תכנון – שרטוטי מימדים, עומסים, דיאגרמות חשמל, הידראוליקה, ספר הוראות וחישובים. בנוסף תתבצענה בדיקות ייצור- וידוא כי מיוצר בהתאם למסמכים, הרכיבים בהתאם לרשומים, תעודות מבחן לכבל שרשרת, הידראוליקה וריתוכים. כמו כן יצורפו ויבדקו בחינות נדרשות – יציבות, חוזק, פונקציונליות, סימונים.
לעומת זאת, במבחנים השגרתיים יבדקו מבחן בלימה, מבחן עומס יתר (125 אחוז מע.ע.ב לרגיל ו150 אחוז מע.ע.ב למופעל ידני), מבחן פונקציונליות- כולל בדיקת ויזואלית לקורוזויה נזק במיסבים וריתוכים, הידראוליקה, חשמל ובדיקת פעילות ותקינות לכל מנגנוני הבטיחות הנזכרים לעיל.
בדיקה לבמות הרמה נדרשות לביצוע ע"י בודק מוסמך למתקני הרמה. בודק מוסמך לבמות הרמה יבצע את בדיקתו בהתאם למתבקש בתקנות הבטיחות בעבודה ובפרט התאמה לתקינה הישראלית ת"י 5697 אחת ל-6 חודשים כאשר הבמה מופעלת באתר בנייה, אחת ל-12 חודשים כאשר הבמה עובדת בנמל ואחת ל-14 חודשים כאשר הבמה עובדת בחצרים שאינם נמל/אתר בנייה.
אורך חיי מוצר של במה בהיבט של מספר מחזורים
כמובן שאורך חיי המוצר הינו שקלול של המון פרמטרים, כגון משקלי העמסה, אופיון העמסה, מספר מחזורים, אך אם נסתכל בתקינה כקו מנחה מספרי המחזורים נעיפ בין 40,000 (עבודה קלה) ל100,000 מחזורים (heavy duty).