בדיקת מלגזה
חברתנו מספקת שירותי בדיקה למלגזה, עריכת התסקיר, וביצוע תסקיר למלגזה. במאמרים הקודמים צויינו נתונים "טכניים/יבשים" מהתקנים הרלוונים למתקני ההרמה. במאמר זה ננסה להבין מה אנו בתור מפעילי מלגזות יכולים ללמוד מהכלי שלנו וביחס למצבו הנוכחי ע"י בדיקה ויזואלית. שימו לב, חלק מהבדיקות המופיעות במאמר זה יבוצעו אך ורק ע"י הבודק המוסמך ואין ללמוד ממאמר זה הלכה למעשה.
בדיקה היקפית
בראש ובראשונה, כאשר המלגזה עוד מכובה, נסרוק את הכלי על כל איזריו, החל מן הגלגלים האחוריים ועד למזלגות הקדמיים. נבחין שהגלגלים אינם שחוקים יתר על המידה, נבחין שלא קיימים תקרים בגלגלים, נבדוק שלא קיימת חלודה מתפוררת וחודרת בגוף התורן ותא המפעיל וכן נשתדל לאתר בעיות ויזואליות שלא היו בעת רכישת הכלי. במידה ונתקל בליקויים שצויינו נדרש לזמן את האיש שירות הרלוונטי מטעם חברת התחזוקה של המלגזה לתיקון הליקוי.
בדיקת המזלגות
נפעיל את הכלי כאשר הבלם עוד פועל, ונרים את המזלגות לגובה כ-1 מטר, נבדוק את עובי העקב, כאשר העקב נשחקת מעל 10% נדרש יהיה להחליף מזלג. כיצד נדע מה העובי המקורי של המזלג? נשווה את העובי של העקב לגב המזלג. במידה והסטייה הינה מעל 10% הרי שהמזלג דורש החלפה. בנוסף נבדוק שהמזלגות לא נפתחו וכן שלא קיימת סטיית זווית מבין המזלגות. כמו כן, במידה וקיימים מאריכים למזלגות, נדרש לבדוק שהמאריכים נבדקו לכל המאוחר תוך חצי שנה. בדיקת המאריכים הינה בדיקת אביזר הרמה הדורש בדיקה של בודק מוסמך אחת ל-חצי שנה לכל היותר. כמו כן, נבדוק את חיבור המזלגות לנושא המזלגות, וכן נבדוק את נעילות המזלגות על גבי נושא המזלגות. בדרך כלל ישנו פין קפיצי המונע תזוזה מקרית של המזלגות. בחלק מהמלגזות ישנו ממקם מזלגות אינטרגלי המאפשר הזזה הידראולית של המזלגות בצורה של קירוב זה מזה וריחוק זה מזה. כאשר בדיקת המזלגות הסתיימה ניתן לעבר לשלב הבא.
בדיקת שרשראות
שרשראות ההרמה במלגזות בדר"כ בפסיעות מוכרות וידועות מראש, 1/2", 5/8", 3/4", 1", 1/1/4", 1/1/2". הפסיעה מוגדרת כמרחק בין פין לפין. ראשית נסתכל ונביט לכל אורך השרשרת לאי המצאות סדקים. כאשר השרשרת נראת תקינה לחלוטין ללא פגמים, נבדוק מתיחות זהה בשרשראות. לעיתים שרשרת אחת נמתחת יותר מחברתה. כאשר מתרחשת מתיחות יתר מעיין זו נדרש למתוח את חברתה בהתאם. שימו לב, שרשראות שעובדות יותר ימתחו יותר ולכן נדרש להיות במעקב תמידי אחר מצב השרשראות. ניתן מצוא אצל היצרנים השונים מדיד ייחודי למציאת שחיקת והתארכות שרשאות. בד"כ ההתארכות המותרת ע"י רוב היצרנים הינה התארכות של עד 3% מהפסיעה המקורית. לדוגמא : במידה והפסיעה המקורית הינה 10 מ"מ (תזכורת פסיעה – המרחק בין פין לפין בשרשרת), לאחר שחיקה התארכות המקסימלית המותרת הינה פסיעה של עד 10.3 מ"מ, מכיוון שקשה מאוד למדוד בטווחים אלו, נהוג למדוד מרחק בין מספר פינים. כפי שצויין לעיל, קיימים מדידים ייחודים למציאת התארכות ושחיקת שרשרת. כאשר ראינו שהשרשרת לא התארכה וכן לא קיימים סדקים ופגמים גלויים וכן שהשרשרת מותקנת היטב ניתן לעבוד לשלב הבא.
בדיקת התורן ומערכת הידראולית
לאחר שבוצעה בדיקת למזלגות וכן לשרשראות נעבור לתורן. חלק מהתרנים הינם בעלי שני שלבים וחלקם בעלי שלושה שלבים, חלקם עם הרמה חופשית וחלקם ללא הרמה חופשית. בין כך ובין כך, נבצע הרמה של המזלגות לשיא הגובה ונבדוק מהלך תקין לכל אורך התורן. לאחר מכן נבצע הטייה קדימה ואחורה לתורן על מנת לזהות חופש חשוד בהטייה. כאשר בדקנו וראינו שאין חופשים בתורן נבצע בדיקה הרמה בעומס נומינלי. בדיקת ההרמה תבוצע עד לפתיחת הבוכנה ובדיקת שקיעתה. השקיעה המותרת בהתאם לתקן הינה עד 10 ס"מ ב10 דק' למלגזות בעלות כושר נשיאה של עד 10 טון, ולמלגזות כבדות יותר שקיעה מותרת הינה עד 20 ס"מ ב-10 דק'. ניתן לסמן פתיחה על ידי סימון לא מחיק ולבדוק את השקיעה. במידה וחלה שקיעה ייתכן שבעיה זו נובעת מהמערכת ההידראולית כתוצאה מ"בריחת" או "חזרת" שמן מהבוכנות למיכל/החוצה. ייתכן כתוצאה מנזילה שלא במתכוון. כמו כן, במידה וקיימת שקיעה חריגה נדרש לזמן את חברת השירות לתיקון הליקוי.
בדיקת מערכת נסיעה והתראות חירום
למלגזה קיימות מערכות אוטמטיביות כגון: צופר- נדרש לבדוק תפקודו, פטריית חירום להשבתת הכלי בעת לחיצה עליו, מנגנון מפסק לכסא- המאפשר נסיעה והרמה אך ורק כאשר המלגזה מזהה מפעיל שיושב על הכסא, חגורת בטיחות למניעת יציאה מקרית ושמירה על המפעיל בעמדת הנהג ועוד מערכות בטיחות אוטמטיביות הדורשות בדיקה תקופתית בהתאם להוראות היצרן והחוק. כל המערכות נועדו בראש ובראשונה לשמור על המפעיל מכל פגעים ונזקים העלולים לקרות בעת הפעלת המלגזה. נדרש לפעול בהתאם לכל ההוראות והחוקים הרלוונטים למלגזה, הן בהתאם לתקן, הן בהתאם לתקנות והן בהתאם לכל נושא והנחייה רלוונטית.
לסיכום, המלגזה הינו מתקן הרמה בטיחותי הנועד להרים עומס, להוריד עומס, להחזיקו תלוי ולשנע. על מנת שהכלי יאריך ימים ובפרט לשמור על הנהג והסובבים, נדרש לשמור על תחזוקה מיטבית של המלגזה וכן ביצוע בדיקות תקופתיות הן על ידי המפעיל, הן ע"י חברת השירות המתחזקת והן ע"י בדיקת בודק מוסמך למתקני הרמה.
סעו בזהירות.
לזימון מהנדס לבדיקת מלגזה חייגו 0548008179 או 0527996690