הסודות שמאחורי רצועות ההרמה -בדיקת רצועות הרמה

רצועות הרמה הן אביזר ההרמה הנוח ביותר לתפעול ובעל העלות הנמוכה ביותר ביחס ל-ע.ע.ב. מבין כל אביזרי ההרמה. לכן השימוש בהן נרחב מאוד ובצדק. בשנת 2011 אומץ התקן האירופאי EN1492 בשני חלקיו כתקן ישראלי – ת"י 2251;
חלק 1 – "רצועות הרמה שטוחות",  חלק 2 – "רצועות הרמה עגולות" (אין-סופיות).מהי חלות התקן?

התקן הינו תקן רשמי ומחייב ודינו כדין בהיבטים מסויימים כחוק או תקנה. מאז הפצתו ביוני 11 – אין לייצר, למכור או לקנות רצועות לא תקניות. התקן דן בדרישות הבטיחות מרצועות ההרמה לעומסים בין 1טון
ל-40טון, עם או בלי אביזרים נלווים, בענף יחיד עד ארבעה, לפעולות הרמה פשוטות וללא סטייה מהמקדמים המותרים, העשויות מפוליאסטר (PES) / פוליאמיד (PA) / פוליפרופילן (PP) ובטמפ' עבודה שבין °c40- ל-°c100 בלבד (ב-PP עד °c80).

 

כיצד נדע אם רצועת הרמה היא תקנית?

העדות לעמידה בתקן תופיע בתווית היצרן ע"י רישום מספר התקן הישראלי או האירופאי.

 

כיצד ניתן לדעת את העומס עבודה הבטוח של רצועת ההרמה?

ע.ע.ב. נקבע אך ורק בתסקיר הבדיקה שמפיק הבודק המוסמך אשר לרוב מאמץ את נתוני היצרן.
ישנן 5 דרכים לזהות את העומס המותר שקבע היצרן;

1.       תווית היצרן: כיתוב ע.ע.ב. או WLL תוך ציון המקדמים לשימושים השונים (SWL).

2.       צבע הרצועה1ט'-סגול, 2ט'-ירוק, 3ט'-צהוב, 4ט'-אפור,
5ט'-אדום6ט'-חום, 8ט'-כחול, 10ט' עד 40 ט' -כתום.

3.       מספר הפסים ע"ג הרצועה: כל פס = 1 טון, סימון הנועד לתת מענה לעיוורי צבעים.

4.       כיתוב על גבי הרצועה: ע.ע.ב. יופיע בק"ג

5.       ברצועות שטוחות: כל 3 ס"מ ברוחב הרצועה מעיד על טון 1 ביכולת ההרמה.

 

מה רוב המשתמשים לא יודעים על רצועות ההרמה?

הן נמתחות בעת העמסה בין 2-8% מאורכן, בהתאם לחומר הגלם.

הן מתכווצות ומתקצרות עם הזמן – רצועות ניילון יתכווצו עד כ-5% מאורכם בחצי שנה.

הן עמידות ברמה מסוימת ממגע עם חומצות ומינרלים (פוליפרופילן הוא העמיד ביותר).
יחד עם זאת, רצועה שנחשפה לחומר כימי חייבת להיבדק בעומס כפול ע"י בודק מוסמך.

התקן מגדיר 2 מדרגות עומסים בלבד – זווית ראש עד 90 מעלות או עד 120 מעלות.
כלומר, אין הקלה לזוויות הקטנות מ-90 מעלות ויש לייחס להם מקדמים של-90 מעלות.

רצועות תקניות הן בעלות מקדם בטחון 1:7. עומס הקריעה שלהן גדול פי 7 מהעומס הנומינאלי (בתנאי מעבדה בלבד). זהו היחס הגבוה ביותר באביזרי ההרמה והצורך בכך נובע כתוצאה מרגישות חומרי הגלם לחיכוך, לקרינת UV ולמגע בפינות חדות.

צבעה של התווית מעיד על חומר הגלם של הרצועהPES – כחול, PP  – חום, PA – ירוק.

בחשיפה לשמש ולקרינת UV רצועת ניילון תאבד בין 40-60% מה-ע.ע.ב. תוך שנה עד 3 שנים. רצועת פוליאסטר תאבד עד 30% מה-ע.ע.ב. תוך שנה. הסימנים לכך הם דהיית צבע והלבנה ו/או אובדן גמישות והתקשות של הרצועה. היצרנים ממליצים להעמיס ציוד שחשיפתו מרובה בעומס כפול בבדיקה החצי שנתית.

אין להדק רצועה על פינות ללא הגנה מתאימה. קיימים מגני פינות כחלק אינטגרלי מהרצועה או כמוצרי מדף נלווים שתפקידם להגדיל את רדיוס הפינה ובכך לפרוש את העומס.

רצועות ניילון מאבדות 15% מה-ע.ע.ב. כאשר הן רטובות ממים אך פוליאסטר לא נפגע.
כל רצועה רטובה חייבת להיתלות לייבוש באזור מוצל ולאחר הייבוש תשוב ל-ע.ע.ב. המקורי.

רצועות שנרטבו במי ים חייבות להישטף במים מתוקים ולהתייבש בהתאם.

מתפרות לרצועות הרמה – נדרשת לקבל אישור מיוחד ממכון התקנים.

 

מהם הסימנים לפסילת רצועת הרמה?

קרעים לאורך הרצועה, תפרים פרומים או קרועים, תווית חסרה, צבע דהוי או שינוי צבע, פגם נקודתי או שפשוף גס, שרפה, מגע או עדות למגע בחומצות ושמנים מינרלים, אי התאמה לתקן.

ברצועות שטוחות: כל פגם בעין, קרעים לרוחב הרצועה שעומקם 10% מהרוחב המקורי.

ברצועות עגולות: יציאת ליבה מהמעטפת.

 

כיצד ניתן לשמור על רצועות הרמה?

1.       אחסנה נכונה באזור יבש, מאוורר וחשוך ככל שניתן, הרחק ממקור חום וכימיקלים או להבים.

2.       הקפדה על עבודה בהתאם להוראות היצרן תוך התחשבות במקדמים השונים לצורות ההרמה.

3.       בדיקה ע"י המשתמש לפני ואחרי העבודה ובדיקה חצי שנתית ע"י בודק מוסמך לאביזרי הרמה.

 

הכותב: מהנדס מכונות וממונה בטיחות – בן יפה 

Call Now Button דילוג לתוכן