יציבות המלגזה ובדיקת מלגזות
מלגזה תפקידה לשנע, לנייד ולהרים פריטים לגובה על מנת להקל בפן הלוגיסטי ככל שניתן. בהתאם לתקנות התעבורה הגדרת המלגזה היא "מכונה ניידת בעלת תורן או זרוע שליפה, שלהם מחובר מזלג או התקן אחר המיועדים להרמה ולשינוע של משאות, אשר צוינה ברישיונה כמלגזה". עם זאת למלגזה ישנם גורמים העלולים לגרום לחוסר יציבות וכפועל יוצא חוסר בטיחות למפעיל המלגזה ולסביבה.
כידוע, עולם המלגזות בארץ מתחלק ברובו למלגזות המונעות ע"י מנוע חשמלי ומנוע בעירה פנימי. כמו כן, גם כושר ההרמה נע ממשקלים נמוכים ועד משקלים גבוהים מאוד. ישנן מלגזות המסוגלות להרים משקל של טון בודד ופחות, ישנן מלגזות המסוגלות להרים 10-15 טון וישנן מלגזות שמסוגלות להרים 25 טון ויותר. עם זאת נושא היציבות הוא ערך חשוב ועליון לכל המלגזות באשר הן ללא תלות בכושר ההרמה ויצרן הדגם. לשם כך יבואר להלן מספר גורמים עיקריים המשפיעים על ערך היציבות ודרכי פעולה אפשריים על מנת למזער ככל שניתן את חוסר היציבות ולשמור על בטיחות המפעיל.
גורם א' – תאוצת המלגזה
מושג התאוצה הינו למעשה נגזרת של המהירות. קרי, ככל ששינוי המהירות חד יותר כך התאוצה גדולה יותר, וככל ששינוי המהירות "רך" יותר כך התאוצה קטנה יותר. נהוג להגדיר תאוצה המקטינה את המהירות כ"תאוטה" ואילו כאשר מגבירה את המהירות כשמה כן היא- "תאוצה".
בין אם אנו מסתכלים על תאוצה ובין אם אנו מסתכלים על תאוטה, שינוי חד של המהירות עלול לגרום לחוסר יציבות. הסיבה לכך נעוצה בזה שבהתאם לחוק ניוטון הכוח הפועל הינו מכפלת התאוצה במסה. כאשר אנו מרימים ציוד לגובה, למעשה ה"מסה" מונפת כלפיי מעלה ועל ידי שינוי חד במהירות, לדוגמא בלימה חדה, מכפלת התאוטה במסה גדלה וכך נוצר כוח גדול שפועל ועלול לגרום לחוסר יציבות ואף להתהפכות. למעשה, ברגע ששקול המומנטים על המלגזה גובר כנגד כיוון השעון ,כתוצאה מבלימה, המשקולת הנגדית במלגזה איננה מסוגלת למתן ולאזן את הכוח המופעל כתוצאה מהתאוצה שהתקבלה. מכאן ניתן להבין, שבלימה חזקה מדי והגברת המהירות בצורה חדה עלולים להוביל לחוסר יציבות.
גורם ב'- גובה ההרמה
כפי שצוין בפסקה הקודמת הכוח הנגרם על ידי הציוד המורם עלול להשפיע על חוסר היציבות. עם זאת לא רק לתאוצת המלגזה קיימת חשיבות אלא גם לגובה ההרמה. גובה ההרמה למעשה מרחיק את מרכז המסה מהקרקע כלפי מעלה. כאשר מרחיקים את מרכז המסה מהקרקע, הווה אומר התרחקות מאזור הגלגלים המניעים, קיימת השפעה ניכרת על יציבות המלגזה. ומאידך כאשר הציוד המורם הינו בגובה הקרקע (כ-15-30 ס"מ מהקרקע) מרכז המסה הינו בגובה הקרקע והיציבות משפתרת. ניתן להבין מכך שעל מנת למזער ככל שניתן את חוסר היציבות הנסיעה עם המטען נדרשת להתבצע בגובה הקרקע ורק כאשר נגיע ליעד בו המטען צריך להיות מונח נעצור את הנסיעה ונבצע הנפה של המטען לאזור האחסנה הרלוונטי. למעשה בעבודה בצורה כזו במהירות אפסית ותאוצה אפסית שקול הכוחות הפועל בציר האופקי גם כן מתאפס וכך הסיכונים מופחתים ובקרת היציבות עולה.
גורם ג' – שינוי זווית בכיוון הנסיעה
לכל גוף הנע בתנועה מעגלית קיימת תאוצה המכונה תאוצה צנטריפוגלית (תאוצה רדיאלית- בכיוון הרדיוס). בדיוק כמו במכונת הכביסה כאשר התוף מסתובב כל הבגדים "נזרקים" לדפנות כך בכל גוף הנע במעגל הכוח הצנטריפוגלי הינו הכוח הגורם "לבריחה" החוצה מהתנועה המעגלית. בנסיעת המלגזה שינוי זווית וכן בנסיעה מעגלית נוצרת תאוצה צנטריפוגלית. תאוצה זו מושפעת בקשר ישיר מזווית הנסיעה ומרדיוס הסיבוב, כאשר רדיוס הסיבוב משתנה על ידי סיבוב גלגל ההגה בצורה ניכרת, גלגלי ההיגוי במלגזה (בדרך כלל אחוריים) גורמים להקטנת רדיוס הסיבוב. הקטנה זו ברדיוס הסיבוב בצורה קיצונית גורם גם היא לכך שהתאוצה והכוח הרדיאלי- צנטריפוגלי משתנה בהתאם וגם כאן עלול להיווצר חוסר ביציבות.
למעשה, צוינו עד כה שלושה גורמים עיקריים לחוסר יציבות שנגרמים ע"י נסיעה לא בטיחותית, לפעמים במודע ולפעמים שלא במודע, פרט לאלה ישנם גורמים נוספים שלא צוינו לעיל. עם זאת, על מנת לשמר ככל שניתן על נושא היציבות והבטיחות ישנן מערכות "אקטיביות" ו"פסיביות" שמגבירות באופן ניכר את נושא היציבות.
הפחתת סיכונים והעלאת יציבות
כיום בעקבות התהפכות הטכנולוגיה בעולם המלגזות וציוד ההרמה, לטובת שמירה על בטיחות המפעיל והסובבים, התפתחו אמצעי בטיחות אינטגרליים המיוצרים כבר ברצפת הייצור ובפס הייצור הסדרתי כמן כן קיימים אמצעים נוספים הניתנים להוספה על מלגזות קיימות המגיעות ללא בקרת יציבות, כפי שיפורט להלן.
אמצעים אינטגרליים להעלאת היציבות
כפי שצוין לעיל, בחלק מהמלגזות המיוצרות מותקנת מערכת בקרה אינטגרלית המחשבת, מאפיינת ומודדת את כל הנתונים והנוסחאות שהוזכרו לעיל. מערכת הבקרה מבצעת תחשיב של משקל ההרמה, גובה ההרמה, מהירות הנסיעה ופרמטרים נוספים. שקלול התחשיב מניב את ערך היציבות וכאשר מדדים אלו מוחזרים על ידי מחשב המלגזה המערכת מסוגלת בצורה אקטיבית להגביל את תנועות המלגזות בצורה אקטיבית על אף הוראת המפעיל שלעיתים סותרת את ערך היציבות. הגבלה זו של מערכת הבטיחות האקטיבית והאופטימיזציה הנכונה שומרת על נסיעה בטוחה בכל תרחיש אפשרי.
פרט למערכת היציבות המשוכללת שהוזכרה לעיל, בחלק מהמלגזות ניתן לכוון ידנית חלק מהפרמטרים כגון: הגבלת מהירות נסיעה, הגבלת מהירות נסיעה בגובה, הגבלת היגוי, הגבלה גובה הרמה וכמובן שהגבלת משקל ההרמה ע"י כיוון שסתום הפריקה וע"י אמצעים אלקטרוניים נוספים.
אמצעים חיצוניים להעלאת יציבות
בהתאם לאמור מעלה, לא בכל המלגזות קיימת מערכת בקרה אינטגרלית שתוכננה והורכבה ברצפת הייצור. למשל, בשנות ה-80-90 לא הייתה מודעת גדולה לנושא זה. לשם כך, בוצע פיתוח טכנולוגי ע"י החברה השונות המאפשרות להגביר את נושא היציבות על ידי מערכת חיצונית שמסוגלת "להתלבש" על מלגזה קיימת. לדוגמא, מערכת שמסוגלת להתחבר לבוכנות ההרמה ובהתאם ללחץ השמן לנתח את משקל ההרמה ולהחזיר בבקרה סגורה את הערך לתא המפעיל. מערכת נוספת הינה מערכת שיודעת לצלם בגובה רב את אזור "המזלגות" (קלשונים) ולהעביר את בשידור חי את הנצפה לתא המפעיל. מערכת נוספת הינה מערכת המותקנת על גבי המזלגות וע"י מדדי מעוות (Strain –Gage) לשלוח את הנתונים לתא המפעיל. באמצעות שליחת הנתונים לתא המפעיל, ניתן לשמור על בקרה מתמדת והעברת הנתונים בשעת אמת. כמובן, בצורה מתקדמת יותר ניתן גם לשפר אמצעים אלו ע"י בקרה אקטיבית שלא תאפשר למלגזה להיכנס לתחום "החוסר ביציבות".
לסיכום
יציבות המלגזה הינה ערך עליון בכל מלגזה באשר היא. כדאי לוודא מול היצרן בטרם הרכישה שהמלגזה עומדת בדרישות התקן העולמיות ליציבות מלגזות כולל כל הניסויים הרלוונטיים. בנוסף, על מנת לשמור על יציבות ובטיחות מקסימלית נדרש לזכור כי בטיחות בהפעלת המלגזה וביצוע כל התקנות והחוקים הם הגורמים המכריעים על בטיחות המפעיל והסביבה. כמו כן, בדיקה תקופתית של בודק מוסמך למכונות הרמה ולאביזרי הרמה לכלל אמצעי ההרמה ובדיקת מלגזה בפרט מחויבת על פי חוק וחוסכת תקלות העלולות להוביל לפער בנושא היציבות והבטיחות. עם זאת, על מנת לשפר את נושא היציבות ולמזער ככל שניתן את הסכנות שעלולות להתרחש פותחו מערכות מתקדמות לשיפור היציבות. שמירת התקנות וההוראות מהליך הייצור דרך עבודת המפעיל, הבדיקות התקופתיות של בודק מוסמך ואחזקה נאותה למלגזה הינם המפתח לשמירה על בטיחות מרבית.