"מה נסגר עם הסגירים?"

לאחר הפצת המאמרים בנושא שרשראות ורצועות ההרמה, נשאלתי: "מה נסגר עם הסגירים?".

סגיר (בעברית) או  שאקל (באנגלית – shackle), הינו אביזר הרמה פשוט ודמוי אזיק ומכאן שמו. הסגירים משמשים כחוליית חיבור אמינה ונוחה בין אביזרי הרמה, מטענים ו/או אונקל העגורן.
השימוש בסגירים נפוץ כל כך, שלעיתים לא ניתנת חשיבות מספקת לאביזר קריטי זה.

 

האם יש תקן לסגירים?

  • בארץ ת"י 1678 חלק 3 – "רכיבים למטרות הרמה – בטיחות: סגירים – דרגה 8" מאמץ את המפרט האמריקני RR-C-271E. התקן הוא תקן וולנטרי וממעמד זה – אין חובה ליישמו.
  • בתקינה עולמית קיימים תקנים נוספים לסגירים בדרגים שונים ו/או לתהליכי הייצור, המוביל בהם הוא התקן הבין לאומי 2415ISO – "סגירים מחושלים לשימושי הרמה כלליים".

 

מהו מקדם הביטחון של סגירי הרמה?

מקדם הביטחון בתקינה הוא 1:5, כלומר, עומס הקריעה יהיה גדול פי 5 מעומס העבודה הבטוח. כיום השוק רווי גם בסגירי הרמה בעלי מקדם בטחון גבוה יותר באותם עומסים ומידות – 1:6.

 

כיצד נזהה סגיר תקני?

דרישות הסימון בהטבעה / הבלטה על סגיר תקני יכללו לפחות את שלושת הנתונים הבאים;

  1. שם היצרן
  2. מידת הסגיר (קוטר הקשת באינטש)
  3. עומס עבודה בטוח

 

מה ההבדל בין סוגי הסגירים?

  • זווית הקשת – [איור 1] מותאמת למספר הענפים שהסגיר נועד לקבל;
    סגיר "די" (D) מיועד לענף בודד בלבד וסגיר קשת, "אומגה" (Ω), מיועד לקבל גם שני ענפים.
  • סוגי קשתות – קשת שטוחה ו/או רחבה מתאימה לחיבור רצועת הרמה ואילו קשת עגולה מתאימה לחיבור אוזני הרמה או אביזרים בעלי חתך עגול כגון כבל הרמה.
  • שיטות סגירה ואבטחה – השיטה תותאם לאופי השימוש בסגיר. בין השיטות הנפוצות;
    נעילת תבריג פנימי, תבריג חיצוני עם אום, ראש קטום, תבריג הלן, תבריג למפתח מרובע,
    פין פציל, נועלן (קליפס), ידית שליפה מהירה, שילוב של מספר אבטחות גם יחד ועוד.
  • חומרי גלם – סגירי הרמה עשויים מפלדות בהרכבים ותכונות שונות;
    פלדה פחמנית, סגסוגת פלדה, פלדה מוקשחת, פלדת אל-חלד, פלדה מגלוונית ועוד.
    לכל יצרן יש תהליכי ייצור ייחודיים ופטנטים המבדלים אותו מהמתחרים. הבחירה בסוג חומר הגלם תלויה בסביבת העבודה ומשליכה על מקדם הביטחון.

האם יש השפעה לכיוון העבודה של הסגיר?

  • מעלה מטה – סגירים אמורים לעבוד לאורך ובאופן שבו פין הנעילה אינו נתון לתנועה וחיכוך [איור 2], זאת במטרה למנוע את פתיחת הקשת או שחרור הפין בעת ההעמסה.
  • כוח בזווית צד – רוב היצרנים מאפשרים משיכה צדית בהפחתת העומס המותר בלבד:
    0 מעלות = ללא הפחתה, 45 מעלות = 30% הפחתה, 90 מעלות = 50% הפחתה [איור 3].
  • מענב זוגי בזווית ראש עד 120 – [איור 4] קיימת הפחתה בין 0-50% המשתנה בהתאם לזווית.

מהו אופן השימוש הנכון בסגירים?

  • אין לעבור את הע.ע.ב. של הסגיר ויש להתחשב בצורת השימוש וזווית העבודה.
  • נעילת ההברגה תיעשה בכוח היד בלבד – עד סוף ההברגה וללא חופש.
  • בחיבור לאונקל העגורן, הקשת תפנה אל המטען ופין הנעילה יפנה אל העגורן [איור 5].
  • יש לעבוד עם הסגיר כשהוא ישר, לא מסובב, ובמידת הצורך יש לעשות שימוש בטבעות (שייבות) למניעת הסיבוב [איור 5]. כמו כן, אין להושיב סגירים על פינות המטען, מחשש לנזק.
  • יש למנוע החלקה של פין הנעילה על אביזרים אחרים [דוגמאות באיורים 6+2].
  • יש לאפשר לסגיר להסתובב בחופשיות לכיוון עבודת הכוח [איור 7].
  • יש לאחסן סגירים הרחק מלחות או רטיבות ולמנוע גרירה שלהם או הנחת מטענים עליהם.

 

מהם גורמי הפסילה בסגירים?

  • שבר, עיוות, כפף, אובדן סימטריות ו/או התארכות.
  • פתיחה / סגירה של שפתי הקשת – מלווה לרוב בתפיסת פין הנעילה.
  • תבריג שחוק או חופש בתנועת פין הנעילה.
  • אלתורים, ריתוכים או שימוש בפין נעילה לא מקורי.
  • סדק חד או שחיקה של 10% בקוטר.

חלודה מאכלת.

 

הכותב: בן יפה- מהנדס מכונות וממונה בטיחות

Call Now Button דילוג לתוכן